"Hvad du ønsker, skal du få....", men hvad ønsker du?

“Hvis du ved, hvad du ønsker dig, så er det langt lettere at få dit ønske opfyldt.” Det lyder måske som en floskel, men århh - hvor er det dog desværre rigtigt.

Derfor: Jeg tager min egen medicin.

I denne tid evaluerer jeg på min egen forretningsudvikling og sætter mål for 2019. Og jeg gør det faktisk også for mange af mine kunder ved hyggelige strategi-formiddage med julesmåkager og kaffe på bordet.

Stadig flere har nemlig set værdien i at:

  • Gå på juleferie med hovedet tømt

  • Begynde året fokuseret og i godt humør

  • Vide, at planen er lagt, og at vejen mod målene bliver sjov i 2019.

Som erhvervscoach og kommunikationspartner hjælper jeg mine kunder hele vejen. Med at evaluere på året, der er gået. Lægge strategien for virksomheden i 2019. Og hjælpe helt konkret med at nå målene, når først hverdagen tager over.

Er tiden lidt for presset her i december, så book i stedet en tid til en strategiformiddag i januar. Så vil julesmåkagerne være udskiftet med mandler, men jeg lover dig - det vil være den bedste julegave, du kan give dig selv.

Christina

kyle-glenn-686350-unsplash.jpg

Har du snakket med dine medarbejdere i dag? Smiler de?

Jeg har observeret en positiv tendens her på det sidste. I takt med, at stadig flere af mine kunder (Københavnske virksomheder) får sværere ved at anskaffe sig det personale, de har brug for, så får de øjnene op for, at det faktisk kan betale sig at fastholde de gode medarbejdere, de allerede har.

De begynder at være lydhøre, når jeg anbefaler, at vi skal være nysgerrige på, hvad den enkelte medarbejder er god til og brænder for. Og når jeg foreslår, at vi udnytter denne viden til organisationens bedste i stedet for at bruge vores tid på at frustreres over, at personen måske ikke helt passer ind i organisationens stive rammer og kasser.

"Er det så epokegørende," tænker du måske. Men ja. Jeg er faktisk ret begejstret over det. For i alt for mange år har jeg hørt ledelser have holdningen, at "Kan du ikke lide lugten i bageriet, så må du finde et andet sted at være". Det er så umyndiggørende, og det dræber i hvert fald al min energi og kreativitet. Og faktum er, at langt de fleste medarbejdere faktisk rigtig gerne vil gøre det godt. Det halter bare ofte med den interne forventningsafstemning i virksomheden. Roller og ansvar er ikke klart defineret. Eller også bruges kompetencerne helt forkert. 

Dét er der heldigvis nu øget opmærksomhed omkring. Og gudskelov!

For lad os dog snakke sammen. Lad os være nysgerrige på hinanden. Og lad os sammensætte organisationerne, så flest medarbejdere bruger deres helt unikke viden og kompetencer til glæde for sig selv, kolleger og virksomhed.

Dét skaber trivsel. Dét skaber energifyldt samarbejde. Dét skaber lærende virksomheder i vækst med glade kunder og medarbejdere. Og lur mig, om det ikke også skaffer det ekstra mandskab, der er brug for. For som blomsterne strækker sig mod solen, så gør vi mennesker det nemlig også. Vi tiltrækkes af det positive. Det lyse. Det meningsfulde. Og hvem vil ikke gerne arbejde i en organisation, hvor man bliver set, brugt og anerkendt? 

(Og er du stadig i tvivl, om jeg har fat i noget her, så tænk på bare på al den tid, der bliver frigivet i din ledelseskalender, når du ikke skal tænke på opslidende konflikter, sygefravær, stresshåndtering, advarselssamtaler, ny rekruttering, introforløb osv.)

Jeg elsker mit job. Og det her med at skabe trivsel i virksomheder er altså noget af det mest meningsfulde, jeg kan fylde min kalender med. Så - har du også lyst til at stå i spidsen for en virksomhed, der bare trives, så tag gerne fat i mig:

Du fanger mig på: Christina@assonans.dk og tlf. 61710907.

Jeg glæder mig til at høre fra dig,
Christina

 

Lader du solen skinne på dine medarbejdere? Trives de og udvikles de?

Lader du solen skinne på dine medarbejdere? Trives de og udvikles de?

Ny strategi? Snak med kunder, medarbejdere - og spis brød til

I øjeblikket har jeg fornøjelsen af hjælpe en bagerkæde med at retænke deres virksomhedsstrategi og branding.

SKØN opgave. Men hvordan tager jeg egentlig fat på sådan en opgave?

Jo - i den indledende fase tager jeg altid en god snak med ledelsen, for at jeg kan lære dem og branchen rigtig godt at kende - jeg skal have en følelse af deres særlige DNA. Så kigger jeg på den profilering, de allerede har for at få kendskab til historikken. Og endelig så "ser jeg på varen" (og spiser den måske).

Netop dét gjorde jeg i torsdags, hvor jeg bookede hele min dag til at besøge alle butikkerne i kæden. Jeg smagte på varerne, jeg kiggede på indretningen indendørs og udendørs, jeg snakkede med kunderne, og jeg snakkede med medarbejderne.

Og - jeg kan godt afsløre, at det ikke kun var en fyldt mave, jeg kom hjem med. Det var også et hoved og en notesblok fyldt af positiv inspiration til, hvordan mine første strategi- og brandingtanker nu skal justeres, så de i langt højere grad bliver målrettet den konkrete virkelighed, de skal leve i.

Jeg elsker mit arbejde. Og jeg elsker mine passionerede kunder. Og jeg strækker mig gerne lidt længere for, at de hver gang får strategier fra mig, der faktisk kan bruges i deres konkrete virkelighed.

Tænker I, at min tilgang måske også kunne bruges i jeres virksomhed eller branche? Så tag endelig fat i mig for en uforpligtende snak. 

Fat røret og ring: 61710907, eller skriv på Christina@assonans.dk

Jeg glæder mig til at høre fra jer, 

Christina

 

 

 

IMG_5817.jpg

Sommerferie... rygsæk, kondisko og en vigtig notesblok

Tilbage fra sommerferie.

Tilbage fra en periode væk fra alt det,  der ellers fylder kalenderen.

Og så alligevel ikke...

For hvor nogle holder af at bryde totalt med hverdagen, så ELSKER jeg at benytte ferien til at tage nogle andre (sol-)briller på - og så udefra og helt uforpligtende se lidt på min virksomhed og mit liv.

Det er netop i sommerferierne, at jeg får ideer til min egen forretningsudvikling. Det er der, jeg pludselig bare ved, hvordan jeg hjælper mine kunder med deres respektive udfordringer. Og det er også lige der - under sydens stråler eller siddende i min egen baghave - at jeg trykmåler min egen hverdagslykke.

Igen i år havde jeg min notesblok med mig i rygsækken. Og igen i år ligger den nu og funkler med sine mange begejstrede ideer og kreative tanker på mit skivebord. Og det er ikke nogen hemmelighed: Jeg GLÆDER mig til at sætte handling bag ordene. Jeg skal nu ud og hjælpe mange flere virksomheder og deres medarbejdere med at få en stress-fri arbejdsdag med plads til begejstring og  positiv markedsføring. 

Kondiskoene er på, og vejen er lagt.  Vi ses derude :-)

Christina

PS. Hvis du nu skulle tænke... ahh - er det nu ikke bare tomme ord, hun kommer med? Så tag fat i mig på christina@assonans.dk og lad os få et uforpligtende møde i kalenderen. 

art-art-materials-artistic-256430.jpg

Sådan får du en god begyndelse på dit næste "første møde"

En smuk valmue fanger opmærksomheden, men vi, der har prøvet at plukke den, ved også, hvor hurtigt bladene flyver af, og helhedens skønhed tabes for omverden.

Netop sådan føler mange af mine kunder, når de skal til deres "første møde" - med en potentiel ny arbejdsplads, kunde eller samarbejdspartner. Alene angsten for, at de ikke gør det godt nok i de første vigtige minutter, får dem til at miste deres blade før tid - om jeg så må sige. Til dem har jeg nogle meget enkle, men gode råd, som sørger for, at de kan fremstå bedst muligt og med alle bladene intakt.

3 gode råd, så du fremstår helstøbt og fokuseret de første minutter til dit næste, "første møde": 

1) Forberedelse - tiden inden mødet
Bryd isen og start dialogen før det for alvor er alvor. Find personen, du skal mødes med på LinkedIn (hvor du selvfølgelig har en personlig profil) – connect med personen og sig, at du glæder dig til jeres møde. På den måde får I sat ansigt og ”stemme” på hinanden inden jeres fysiske møde. 

Kan du på anden måde forberede dig til mødet, så gør det. Det vil give dig ro i maven, og du vil med større sandsynlighed kunne stille relevante og interessante spørgsmål under mødet.

2) På dagen: SYNG!
Læg det tøj, du har det godt i, frem allerede dagen før, pak din taske og stil uret i god tid, så du får en rolig start på dagen, hvor du skal til dit møde. Kom så velforberedt, smilende og i god tid.

På vej til mødet skal du synge (ja, du læste rigtigt) ... synge din yndlingssang højt, så har du nemlig helt automatisk glæde i øjnene, smil på læben og opvarmede stemmebånd, når du ved mødet rækker hånden frem og giver det allerførste ind- og håndtryk.

3) Under mødet - vær mentalt til stede
Det værste du kan gøre er at være uopmærksom, passiv eller koncenteret om din mobil. Dermed - sørg for at være mentalt til stede og vis det også i dit kropssprog. Sørg for øjenkontakt, udvis interesse og vær positiv. Husk, at spørger du om noget, så lyt til dét, du hører og stil evt. opfølgende spørgsmål i stedet for bare at erobre samtalen selv. 

Følger du disse 3 råd bliver du selv medvirkende årsag til, at stemningen er god fra det allerførste minut. Og det er unægteligt lidt sjovere end alternativet, ikke?

Kender du det, at dit kundemøde, din jobsamtale eller et andet vigtigt møde gør dig skrøbelig som en valmue?

Kender du det, at dit kundemøde, din jobsamtale eller et andet vigtigt møde gør dig skrøbelig som en valmue?

"Kan jeg ringe til en ven?"

HJÆÆÆLP....  

"Bestyrelsesmødet ligger i eftermiddag, og jeg har slet ikke papirerne parat..."

"Hjemmesideprojektet hænger mig langt ud af halsen, og jeg har også 17 kunder, jeg skal nå at ringe tilbage til..."

"Jeg er bare helt drænet for energi i øjeblikket og kan slet ikke finde vejen videre...".

Sådanne tanker fylder ofte hos mine kunder, og det er slet ikke unormalt. For selvom man måske elsker at være ejer af en mindre eller mellemstor virksomhed, så er bagsiden af medaljen ofte, at det kan være svært at få tid, ressourcer og virksomhedens drift og udvikling til at gå op i en højere enhed.

Og hvad sker der så? Ja - når de negative tanker, kalenderkaos og manglende retning fylder, så bliver man handlingslammet, og det er som bekendt skidt for forretningen.

Hvad ville man gøre i Jeopardy? Ringe til en ven, ikke? 

I min virksomhed er jeg den "ven" for mine kunder. Og alle virksomhedsejere, der bruger mig som deres faste sparringspartner, kan altid ringe. Om stort og småt. Og alt det andet derimellem. Nogle gange er det bare et par gode råd i telefonen, der skal til, før tingene glider igen. Andre gange skal der en kop kaffe og et fysisk møde til, før vi finder ind til motivationen og retningen. Og atter andre gange vælger vi, at jeg simpelthen tager over på "problemprojekterne", fordi jeg som erfaren erhvervscoach og kommunikationspartner sagtens kan klare virksomhedens udviklings- og kommunikationsopgaver som ekstern projektleder.

Er du også virksomhedsejer, og har du nogle gange svært ved at finde vejen videre, løse dagens udfordringer og finde én at snakke med, der kan se det hele lidt udefra? Så ring bare til mig. Jeg vil gerne være din ven. 

 

pexels-photo.jpg

Postive og effektive møder .... huskes også en uge efter

Vi kender allesammen det at blive inviteret til et møde, som man på forhånd ved er tidsspilde. Den gode opdragelse (og måske konfliktskyhed?) tilskynder os til at dukke op. Men alle andre alarmklokker råber: "Så sig dog fra!"

I mit virke som kommunikationsrådgiver hjælper jeg mine kunder til at få en mere effektiv og positiv hverdag. Det indbefatter også læring i, hvordan man holder effektive møder for nej - et møde er nemlig ikke pr. definition noget, der bare skal overstås. Har mødet en klar agenda, en tydelig mødeleder og bliver der løbende konkluderet og fordelt ansvar, så kan det være noget af det bedste, der findes.

Sådan et møde holdt jeg i sidste uge.

Jeg havde inviteret til et "one to five"-møde, hvor jeg satte 4 andre virksomhedsejere fra mit netværk stævne. Ingen havde mødt hinanden før, men jeg havde stærkt på fornemmelsen, at der ville være en win-win situation i det for flere af dem.

Kl. 10.00 mødtes vi. Kl. 12.30 sagde vi farvel til hinanden og smuttede i hver vores retning. Men her en uge senere kan jeg forstå, at flere af mine gæster nu er linket op med hinanden på LinkedIn, at de anbefaler hinanden til deres respektive netværk og kunder - og måske vigtigst af alt - at mødet netop ikke var tidsspilde men gav inspiration og positiv energi til den videre forretningsudvikling hos os hver især.

Har du også lyst til at lære, hvordan du kan blive en effektiv, skarp (og kærlig) mødeleder? Så lærer jeg dig gerne hvordan. Og har jeres afdeling eller virksomhed svært ved at arrangere konstruktive og positive møder? Så lad mig komme ud og holde en workshop for jer, hvor I med smil og læring, får rutinerne ind under huden.

"Mennesker mødes, og sød musik opstår," siger man. Men det gælder kun, hvis du formår at skabe et positivt og effektivt møde. 

 

IMG_4363.jpg

Gå... så går det (eller hvad en strategiweekend kan betyde for din forretning)

Jeg vidste det jo egentlig godt - og alligevel, så er det først, når man prøver det, at man for alvor mærker det: Flyt dig fra dine vante rammer, og så vælter inspiration, gode ideer og den gode energi ind over dig.

I den forgangne weekend holdt jeg den første af en række strategiweekends i Svendborg med en af mine gode kunder. Knap nok havde vi sat os tilrette i toget, før den gode snak begyndte. Om hvad der fyldte fra fortiden. Om øjebliksbilledet lige nu. Og om drømmene og ideerne for fremtiden. Og først 3 dage senere sluttede samtalen for en stund, da vi sagde farvel på Københavns Hovedbanegård fyldte af energi og nedskrevne planer for året, der kommer.

Og det var hverken hårdt eller anstrengende at snakke i 3 dage, selvom de daglige walk-and-talk-øvelser i snit oversteg 15.000 skridt. Faktisk blev det lige præcis så uformelt og frugtbart, som jeg havde drømt om. For: "Gå, så går det" - som den gode Kierkegaard sagde det. Og konverteret til mine ord i Danmark anno 2018: "Tag med toget til Svendborg, så flytter du dig også mentalt til en smuk, inspirerende og positiv fremtid."

Jeg gør det igen... til næste år og måske før. Så har du lyst til at kickstarte dig selv og din virksomhed, så råb højt. Jeg holder strategi og coaching-sessioiner i vante rammer i mit københavnske domicil - og nu også fx i Svendborg.

IMG_4413.JPG

Familien bliver større (på sin vis...)

Assonans byder velkommen til endnu en god samarbejdspartner... husfotograf Mille, der fremover vil levere billeder til mine nyheder på hjemmesideblog og LinkedIn. Jeg er super stolt af hende og glad for, at hun vil være en del af holdet (der i forvejen rummer et skønt hold af professionelle fotografer, grafikere, filmfolk, trykkerier og HR-partnere).

Skulle du genkende navnet, så er det helt korrekt. Milles efternavn er Ardilsø og min dejlige datter. Samarbejdet blev indgået efter en prøveperiode her i Pinsen, hvor hun leverede over 80 skønne og stemningsfulde billeder til mig fra forskellige lokationer på Amager. Aflønningen er indtil videre iskold.... i form af en dejlig is pr. anvendt billede :-)

Assonans har fået ny og lovende husfotograf. Velkommen til!

Assonans har fået ny og lovende husfotograf. Velkommen til!

En broder er nu iblandt os...

Kasper og Michelle fra firmaet Broder Kloak har netop forladt mig. Klokken er lige over 13.00 og for tre timer siden bød jeg dem velkommen til fredagens LinkedIn-workshop med kaffe, frugt og masser af læring på programmet.

Som altid, når selskabet er godt, så fløj tiden afsted. Vi fik tilrettet Kaspers personlige profil, øvet os i at bruge LinkedIn som kommunikationsværktøj - og så fik vi oprettet firmasiden, skitseret en kommunikationsplan og påbegyndt firmaets fremtidige storytelling.

Humøret var højt. Læringskurven var stejl. Og konklusionen her minutterne derpå må vist være: Endnu en LinkedIn-Broder (Kloak) er nu iblandt os.

Jeg elsker at hjælpe mennesker og deres virksomheder til at få synlighed og succes på LinkedIn. Ofte er der tale om mindre og mellemstore virksomheder som i dag - andre gange er det jobsøgende, jeg hjælper med karrierecoaching og jobsøgning.

Er du nysgerrig på at høre, om jeg også kan hjælpe dig? Så skriv gerne til mig på: Christina@assonans.dk eller ring på tlf. 61710907.

Jeg glæder mig til at høre fra dig!

IMG_3976.jpg